Anderszijds ik

Anderszijds ik

Nee ik ging niet lopen met een prijs
de prijs ging lohopen met mij. Kijk
zei men, zie toch, zo doe je dat:
je brabbelt wat, je dweilt wat
party's af & doet daar wat je
daar moet doen, je schrijft 's wat-
nee dat kun je niet, je imiteert
wat dood genoeg is, je zegt 's boe
je zegt 's bah, je zegt 's boe
je mond vertrekt naar ei, je zoekt
in woorden naar lijken, bij vragen
naar dooddoeners, ziet het geilen
van groepen zestigers als succes aan,
ziet en hoort alleen je naam
en op de cheque de klinkende munten staan.

dv (1962)
uit: 'Het ruift weeral mijn broek uit'(2008)


Subject: [coster] Andermans hond -- Joke van Leeuwen

Andermans hond

Ik ging niet wandelen met de hond,
de hond ging wandelen met mij.
Kijk, zei hij, kijk, zo doe je dat:
je snuffelt wat, je kruipt eens
onder groen, je doet daar wat je
daar moet doen, je kwispelt -
nee dat kun je niet - loopt achterna
wat vleugels heeft, je rolt je op je
ene zij, je andere zij, je ene zij,
je mond staat op de tocht, je zoekt
in woorden naar een geur, bij grenzen
naar vreemd vocht, hoort woest geroep
van groepen mens als blaffen aan,
verstaat alleen je naam
en Lig en Koest en Af.


Joke van Leeuwen (1952)
uit: Wuif de mussen uit (2006)

Reacties

Populaire posts